Books - Kateryna Schöning, Loci communes and Tablatures in German Area in the 16th century (submitted as habilitation thesis at the University of Vienna, March 2024)
- Shtryfanova (=Schöning) Kateryna, Fantasy for Lute in the XVIth Century: Origin of the Genre, PhD, State I.-P.-Kotljarevski University of the Arts, Charkiw 2007, 207p. (Original in Ukrainian: Штрифанoвa Катepинa, Фaнтaзiя для лютнi XVI cтoлiття: cтaнoвлeння жaнpy, диc. кaнд. миcт. / Хapкiвcький дepжaвний yнiвepcитeт миcтeцтв iм. I. П. Кoтляpeвcькoгo, Хapкiв, 2007, 207c)
Editions - Kateryna Schöning & Heidrun Rosenzweig (ed.), D-LEm I.191 - a German tablature for harp around 1540: history, function and context (in preparation (2024) on the research platform of the Schola Cantorum Basiliensis, online)
- Several tablature editions are in preparation as part of the E-LAUTE project (publication 2025)
Editorship
- Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges with ed. collaboration of Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, Munich 2015
Articles and book sections (* peer reviewed)
- Kateryna Schöning, „Lautenmusik in Libra amicorum und Stammbüchern des deutschsprachigen Raums im 15. und 16. Jahrhundert – ein interdisziplinärer Erinnerungsmodus“, in: Veröffentlichungen des Niedersächsischen Landesarchives (submitted Dec. 2023), 35 pages.
- * Andrea Puentes-Blanco, Metoda Kokole, Philippe Vendrix, María Gembero-Ustárroz, Rebecca Herissone, Christian Troelsgård, Klemen Grabnar, Birgit Lodes, Kateryna Schöning, Vilena Vrbanić, 'The monumental edition in the digital age: creating a sustainable future', in: Journal of New Music Research (submitted Dec. 2023), 28 pages.
- * Kateryna Schöning, Reinier de Valk, David M. Weigl, Ilias Kyriazis, Olja Janjuš, Henning Burghoff und Christoph Steindl, 'A Collaborative Digital Edition of 15th- and 16th-Century German Lute Tablature: The E-LAUTE Project', in: Journal of New Music Research (submitted Dec. 2023), 22 pages.
- * Kateryna Schöning, 'Die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur in Deutschland: D-LEm I. 191 (um 1540)', in: Die Musikforschung, 77/1 (2024), S. 1-36 DOI: doi.org
- Kateryna Schöning, Humanistische amicitia in musikdisziplinärem Kontext: Hans Judenkünig Lehrbücher (1523) und ihre Rezeption im 16. Jahrhundert, in: Jahrbuch für Renaissancemusik (troja): Maximilian I. (1459-1519) und Musik. Reale Präsenz vs. virtuelle Kommunikation, ed. by Nicole Schwindt, vol. 18, [Trossingen] 2021, pp. 323-350 Open access
- *Kateryna Schöning, Italian Practices in German Lute Tablature Manuscripts Around 1500: Practical Script Appearance, in: Early Music (online printed 31/8/2022; DOI: 10.1093/em/caac014)
- *Kateryna Schöning, 'Teaching for the Amicus’: Sketches from the Lute Tablature D-Mbs, Mus. ms. 267 Within the Context of the Rhetorical loci communes and compositio, in: Journal of the Lute Society of America (=JLSA), XLII (2019), pp. 50-79. Open access ISSN 0076-1524
- *Kateryna Schöning, Die Lautentabulatur UKR-LVu 1400/I als ein humanistisches Scholarbuch, in: Die Musikforschung no 3 (2020), pp. 201-233, ISSN 0027-4801
- Kateryna Schöning, Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik, in: Henricus Isaac (ca. 1450-1517): Composition - Reception - Interpretation, ed. by Stefan Gasch, Markus Grassl and August V. Rabe, (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 11), Vienna 2019, pp. 305-319.
- Kateryna Schöning, Intavolierung als intertextueller Dialog: Lautenintavolierungen aus der Krakauer Lautentabulatur UKR-LVu 1400-I, in: Senf - Studien 3, ed. by Birgit Lodes, Stefan Gasch and Sonja Tröster, (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 9), Vienna 2018, pp. 55-83.
- *Kateryna Schöning, ‚Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956, in: Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges, Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, Munich 2015, pp. 381-413.
- *Kateryna Schöning, Vocal basis in the Tientos of Luys Milán and Alonso Mudarra - Myth or Reality?, in: IEMS 1 (2015), pp. 39-55.
- Kateryna Schöning, Rationale Strukturen in freien improvisatorischen Instrumentalformen (am Beispiel venezianischer Tokkaten und Intonationen im ausgehenden 16. Jahrhundert), in: Musiktheorie und Komposition. XII. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie Essen 2012, ed. by Markus Roth and Matthias Schlothfeldt, Hildesheim, Zürich, New York 2015, pp. 316-326.
- *Kateryna Schöning, Tradition und Innovation in der Modusanwendung in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts“, in: Die Musikforschung, 67/2 (2014), pp. 134-153.
- Kateryna Schöning, Das Melodram in Russland im ausgehenden 18. Jahrhundert: Giuseppe Sarti Euripides' Alkestis (1790) und Evstignej I. Fomin Orfeo (1791-1792), in: Musikwissenschaft Leipzig (published 2014).
- *Kateryna Schöning, ‚Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956“, in: Jahrbuch für Universitätsgeschichte, Vol. 16, Stuttgart 2013, pp. 111-141.
- Kateryna Schöning, Lortzings Opern in Russland. Aufführung und Rezeption, in: Lortzing und Leipzig. Musikleben zwischen Öffentlichkeit, Bürgerlichkeit und Privatheit. Bericht über die Internationale Tagung an der Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (im Rahmen des vierten Mitgliedertreffens der Albert-Lortzing-Gesellschaft) vom 25.bis 28. Juni 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zürich, New York 2014, pp. 385-395.
- *(here and further under the name Shtryfanova), Das Präludium im deutschsprachigen Raum im 15. und 16. Jahrhundert, in: Die Musikforschung, 64 /4 (2011), pp. 335-357.
- *Kateryna Shtryfanova, Modality and Tonality in the Fantasy for Lute in the XVIth century, in: Musicological Studies. Theatre. Music. Cinema, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiew 4/28 (2009), pp. 7-21. (Original in Ukrainian: Moдaльнicть тa тoнaльнicть y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття // Студiї Мистeцтвoзнaвчi. Тeaтp. Мyзикa. Kiнo, Вип. 4/28, K.: НAНУ IMФE, 2009, C. 7-21.)
- *Kateryna Shtryfanova, Kompositorische Strukturen der Lautenfantasie als Gattung in der 1. Hälfte des 16. Jahrhunderts, in: Archiv für Musikwissenschaft, 65 (2008), pp. 31-44.*Kateryna Shtryfanova, The Genre of Fantasy in the Couvre of Ukrainian Composers in the late XIX and XX Centuries“, in: Ukrainian Musicology 34 (2005), pp. 146-163 (Original in Ukrainian: Жaнp фaнтaзiї в твopчocтi yкpaїнcькиx кoмpoзитopiв кiнця XIX - XX cтoлiття // Укpaїнcькe мyзикoзнaвcтвo, Вип. 34, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 146-163.).
- *Kateryna Shtryfanova, Compositional Structures of the Fantasy for Lute in the XVIth Century in Comparison with Song Genres, in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiew, 6 (2005), pp. 66-73. (Original in Ukrainian: Cтpyктypнi ocoбливocтi фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття y пopiвняннi з жaнpoм cтapoвиннoї пicнi // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 6, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 66-73.)
- *Kateryna Shtryfanova, Melodic Formulas in the Fantasy for Lute in the XVIth Century, in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiev, 5 (2004), pp. 115-120. (Original in Ukrainian: Фopмyльнi мoтиви y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 5, K.: НAНУ IMФE, 2004, C. 115-120.)
- Kateryna Shtryfanova, The Genre of Fantasy in the Oeuvre of P.I. Tchaikovsky, in: Reception of Tchaikovsky's Work in the 21st Century. Writings of the Kharkiv University of Arts, 14 (2004), pp. 183-196. (Original in Ukrainian: Воплощение жанра фантазии в творчестве П.И. Чайковского // Спадщина П.І. Чайковського на шляху у XXI століття. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Зб. наук. пр. – Вип. 14. – Харків: ХДУМ, 2004. – С. 183-196.)
- Kateryna Shtryfanova, The Specific Genre Features of the Old French Fantasia for Lute (using the example of Fantasia No. 8 by Alberto de Ripa), in: Hector Berlioz and World Culture. Writings of the Kharkiv University of Arts 12 (2003), pp. 55-65. (Original in Ukrainian: "Жaнpoвi ocoбливocтi cтapoвиннoї фpaнцyзькoї фaнтaзiї для лютнi (нa пpиклaдi фaнтaзiї Nr. 8 Aльбepтo дa Piпa, poзшифpoвкa з тaбyлaтypи aвтopки) // Гeктop Бepлioз тa cвiтoвa кyльтypa. Зб. нayк. пpaць, Вип. 12, Хapкiв: ХДIМ, C. 55-65.)
Reviews - Reviews of articles in Chasopus. Journal of National P.I.Tchaikovsky-Academy of Music, (2020-2022)
Other publications: Lexicon articles, CD & record booklets - Paul Hofhaimer 'Nach wÿllen deÿnn': D-LEm, I.191, (c.1540), fols. 21v-22r, in: Tablature: Alternative Music Notations 1300-1750. Epitome musical (in print, Turnhout 2024)
- 'Ukraine', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S.569-571.
- 'Weißrussland', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S. 634-636.
- 'Moldawien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 1, Laaber 2021, S.726-727.
- 'Bulgarien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 1, Laaber 2021, S.198-200.
- 'Tschechien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S.556-558.
- 'Slowakei', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S. 431-432.
- Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (preface) CD: TXA 18115, 2019
- Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (preface) SP: TXA 18116, 2019
- Ptuschkin Vladimir, Klaviermusik für Kinder, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003
- Ptuschkin Vladimir, Kinderalbum von P.I. Tschaykowski – freie Transkription, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003
- Ptuschkin Vladimir, Romanzen, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003
Published own piano transcriptions
- Albert Lortzing, Overture to Singspiel Andreas Hofer, transcription for two pianos by Kateryna Schöning, in: Lortzing und Leipzig. Musical Life between Public, Bourgeois and Private. Report on the International Conference at the Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig (in the context of the fourth members' meeting of the Albert Lortzing Society), 25-28 June 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zurich, New York 2014, pp. 477-503.
see Artistic Activities Journalism
- over 30 newspaper articles and radio/television programmes (2001-2004)
|