Dr. Kateryna Schöning

Welcome Contact

Publications

Books

Loci communes and Tablatures in German Area in the 16th century (in progress)

Shtryfanova (=Schöning) Kateryna, Fantasy for Lute in the XVIth Century: Origin of the Genre, PhD, State I.-P.-Kotljarevski University of the Arts, Charkiw 2007, 207p. (Original in Ukrainian: Штрифанoвa Катepинa, Фaнтaзiя для лютнi XVI cтoлiття: cтaнoвлeння жaнpy, диc. кaнд. миcт. / Хapкiвcький дepжaвний yнiвepcитeт миcтeцтв iм. I. П. Кoтляpeвcькoгo, Хapкiв, 2007,  207c)

Editions

D-LEm I.191 - A Middle German Tablature for Harp c.1540: History, Function and Context (in preparation, 2022/2023)

D-KA Don Mus. Autogr.1: Mockery and Dance in the Laughter Culture around 1550. Edition and Reconstruction of a Tabulature Fragment (in preparation, 2022/2023)

Editorship

Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges with ed. collaboration of Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, Munich 2015

Articles and book sections (* peer reviewed)

*Der handschriftliche Anhang D-LEm I.191 (um 1540) - die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur in Deutschland: Praxis und musikkulturelle Kontexte im 16. Jahrhundert - Beginn der Rezeption im 19. Jahrhundert - Moderne Perspektiven, in: Die Musikforschung (in Review, since 2021)

Humanistische amicitia in musikdisziplinärem Kontext: Hans Judenkünig Lehrbücher (1523) und ihre Rezeption im 16. Jahrhundert, in: Jahrbuch für Renaissancemusik (troja): Maximilian I. (1459-1519) und Musik. Reale Präsenz vs. virtuelle Kommunikation, ed. by Nicole Schwindt, vol. 18, [Trossingen] 2021, pp. 323-350 Open access

*Italian Practices in German Lute Tablature Manuscripts Around 1500: Practical Script Appearance, in: Early Music (online printed 31/8/2022; DOI: 10.1093/em/caac014)

*'Teaching for the Amicus’: Sketches from the Lute Tablature D-Mbs, Mus. ms. 267 Within the Context of the Rhetorical loci communes and compositio, in: Journal of the Lute Society of America (=JLSA), XLII (2019), pp. 50-79. Open access ISSN 0076-1524

*Die Lautentabulatur UKR-LVu 1400/I als ein humanistisches Scholarbuch, in: Die Musikforschung no 3 (2020), pp. 201-233, ISSN 0027-4801

Bürgerliche Lautenmusik in Schrift und Praxis: Einblicke in Tradition und Überlieferung handschriftlicher Lautentabulaturen im frühen 16. Jahrhundert im süddeutschen Raum, in: Digital research platform Musikleben des Spätmittelalters in der Region Österreich, managed by Reinhard Strohm, Marc Lewon und Birgit Lodes (published 2020)

*21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKr-LVu Hs.1400/I, in: Early Music, Vol. 47 / 3 (2019), pp. 345-360.

Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik, in: Henricus Isaac (ca. 1450-1517): Composition - Reception - Interpretation, ed. by Stefan Gasch, Markus Grassl and August V. Rabe, (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 11), Vienna 2019, pp. 305-319.

Intavolierung als intertextueller Dialog: Lautenintavolierungen aus der Krakauer Lautentabulatur UKR-LVu 1400-I, in: Senf - Studien 3, ed. by Birgit Lodes, Stefan Gasch and Sonja Tröster, (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 9), Vienna 2018, pp. 55-83.

*Gattung ade’! Methodische Überlegungen zur “freien” Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts, in: Archiv für Musikwissenschaft 75/1 (2018), pp. 14-28. 

*Unbekannte genuine Instrumentalsätze aus der Lautentabulatur des Stephan Craus (A-Wn, Mus. Hs. 18688): schriftlos – skizziert – gedruckt, in: Acta Musicologica 90 /1 (2018), pp. 1-32.

*‚Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956, in: Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges, Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, Munich 2015, pp. 381-413.

*Vocal basis in the Tientos of Luys Milán and Alonso Mudarra - Myth or Reality?, in: IEMS 1 (2015), pp. 39-55.

Rationale Strukturen in freien improvisatorischen Instrumentalformen (am Beispiel venezianischer Tokkaten und Intonationen im ausgehenden 16. Jahrhundert), in: Musiktheorie und Komposition. XII. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie Essen 2012, ed. by Markus Roth and Matthias Schlothfeldt, Hildesheim, Zürich, New York 2015, pp. 316-326.

*Tradition und Innovation in der Modusanwendung in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts“, in: Die Musikforschung, 67/2 (2014), pp. 134-153.

Das Melodram in Russland im ausgehenden 18. Jahrhundert: Giuseppe Sarti Euripides' Alkestis (1790) und Evstignej I. Fomin Orfeo (1791-1792), in: Musikwissenschaft Leipzig (published 2014).

*‚Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956“, in: Jahrbuch für Universitätsgeschichte, Vol. 16, Stuttgart 2013, pp. 111-141.

Lortzings Opern in Russland. Aufführung und Rezeption, in: Lortzing und Leipzig. Musikleben zwischen Öffentlichkeit, Bürgerlichkeit und Privatheit. Bericht über die Internationale Tagung an der Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (im Rahmen des vierten Mitgliedertreffens der Albert-Lortzing-Gesellschaft) vom 25.bis 28. Juni 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zürich, New York 2014, pp. 385-395.

*(here and further under the name Shtryfanova) Das Präludium im deutschsprachigen Raum im 15. und 16. Jahrhundert, in: Die Musikforschung, 64 /4 (2011), pp. 335-357.

*Kateryna Shtryfanova, Modality and Tonality in the Fantasy for Lute in the XVIth century, in: Musicological Studies. Theatre. Music. Cinema, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiew 4/28 (2009), pp. 7-21. (Original in Ukrainian: Moдaльнicть тa тoнaльнicть y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття // Студiї Мистeцтвoзнaвчi. Тeaтp. Мyзикa. Kiнo, Вип. 4/28, K.: НAНУ IMФE, 2009, C. 7-21.)

*Kateryna Shtryfanova, Kompositorische Strukturen der Lautenfantasie als Gattung in der 1. Hälfte des 16. Jahrhunderts, in: Archiv für Musikwissenschaft, 65 (2008), pp. 31-44.

*Kateryna Shtryfanova, The Genre of Fantasy in the Couvre  of Ukrainian Composers in the late XIX and XX Centuries“, in: Ukrainian Musicology 34 (2005), pp. 146-163 (Original in Ukrainian: Жaнp фaнтaзiї в твopчocтi yкpaїнcькиx кoмpoзитopiв кiнця XIX - XX cтoлiття // Укpaїнcькe мyзикoзнaвcтвo, Вип. 34, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 146-163.).

*Kateryna Shtryfanova, Compositional Structures of the Fantasy for Lute in the XVIth Century in Comparison with Song Genres, in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiew, 6 (2005), pp. 66-73. (Original in Ukrainian: Cтpyктypнi ocoбливocтi фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття y пopiвняннi з жaнpoм cтapoвиннoї пicнi // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 6, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 66-73.)

*Kateryna Shtryfanova, Melodic Formulas in the Fantasy for Lute in the XVIth Century, in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by National Academy of Sciences, Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore and Ethnology, Kiev, 5 (2004), pp. 115-120. (Original in Ukrainian: Фopмyльнi мoтиви y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 5, K.: НAНУ IMФE, 2004, C. 115-120.)

Kateryna Shtryfanova, The Genre of Fantasy in the Oeuvre of P.I. Tchaikovsky, in: Reception of Tchaikovsky's Work in the 21st Century. Writings of the Kharkiv University of Arts, 14 (2004), pp. 183-196. (Original in Ukrainian: Воплощение жанра фантазии в творчестве П.И. Чайковского // Спадщина П.І. Чайковського на шляху у XXI століття. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Зб. наук. пр. – Вип. 14. – Харків: ХДУМ, 2004. – С. 183-196.) 

Kateryna Shtryfanova, The Specific Genre Features of the Old French Fantasia for Lute (using the example of Fantasia No. 8 by Alberto de Ripa), in: Hector Berlioz and World Culture. Writings of the Kharkiv University of Arts 12 (2003), pp. 55-65. (Original in Ukrainian: "Жaнpoвi ocoбливocтi cтapoвиннoї фpaнцyзькoї фaнтaзiї для лютнi (нa пpиклaдi фaнтaзiї Nr. 8 Aльбepтo дa Piпa, poзшифpoвкa з тaбyлaтypи aвтopки) // Гeктop Бepлioз тa cвiтoвa кyльтypa. Зб. нayк. пpaць, Вип. 12, Хapкiв: ХДIМ, C. 55-65.)

Reviews

Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses, ed. Marcin Szelest, Vols. 1-3, Warszawa 2021 (Fontes Musicae in Polonia, C/XXV.1-3), in: Muzyka I (2022), S. 170-173

Regular reviews of articles in Chasopus. Journal of National P.I.Tchaikovsky-Academy of Music, since 1 (2020)

Other publications: Lexicon articles, CD & record booklets

Paul Hofhaimer 'Nach wÿllen deÿnn': D-LEm,  I.191, (c.1540), fols. 21v-22r, in: Tablature: Alternative Music Notations 1300-1750. Epitome musical (in print, Turnhout 2022)

    'Ukraine', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph WünschBd. 2, Laaber 2021, S.569-571

    'Weißrussland', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph WünschBd. 2, Laaber 2021, S. 634-636

    'Moldawien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 1, Laaber 2021, S.726-727

    'Bulgarien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 1, Laaber 2021, S.198-200

    'Tschechien', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S.556-558

     'Slowakei', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch, Bd. 2, Laaber 2021, S. 431-432

    Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (preface) CD: TXA 18115, 2019

    Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (preface) SP: TXA 18116, 2019

    Ptuschkin Vladimir, Klaviermusik für Kinder, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003

    Ptuschkin Vladimir, Kinderalbum von P.I. Tschaykowski – freie Transkription, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003

    Ptuschkin Vladimir, Romanzen, Kateryna Schöning (preface), Kiev 2003

    Published own piano transcriptions

    Albert Lortzing, Overture to Singspiel 'Andreas Hofer', transcription for two pianos by Kateryna Schöning, in: Lortzing und Leipzig. Musical Life between Public, Bourgeois and Private. Report on the International Conference at the Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig (in the context of the fourth members' meeting of the Albert Lortzing Society), 25-28 June 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zurich, New York 2014, pp. 477-503.

    see Artistic Activities

    Journalism

    over 30 newspaper articles and radio/television programmes (2001-2004)