Dr. Kateryna Schöning

Welcome Contact

Publications

__NEW publications and publications currently in print (* peer reviewed)__________________

Book:

  • * Kateryna Schöning, Loci communes und Tabulaturen des 16. Jahrhunderts im deutschsprachigen Raum, ed. by Birgit Lodes, Wien: Hollitzer 2025 (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 16), ISBN: 978-3-99094-610-7 

Editions:

Papers:

  • Kateryna Schöning, "The New Edition of the Tablature of Joannes de Lublin: Tradition and Perspectives", in: Muzyka, 69/3 (2024), p. 145-153. Link
  • * Andrea Puentes-Blanco, Metoda Kokole, Philippe Vendrix, María Gembero-Ustárroz, Rebecca Herissone, Christian Troelsgård, Klemen Grabnar, Birgit Lodes, Kateryna Schöning, Vilena Vrbanić, “The monumental edition in the digital age: creating a sustainable future”, in: Journal of New Music Research (2024), p. 1–13, online: https://doi.org/10.1080/09298215.2024.2373998
  • * Kateryna Schöning, "Die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur in Deutschland: D-LEm I. 191 (um 1540)", in: Die Musikforschung, 77/1 (2024), p. 1-36 DOI:  https://doi.org/10.52412/mf.2024.H1
  • * Kateryna Schöning, Reinier de Valk, David M. Weigl, Ilias Kyriazis, Olja Janjuš, Henning Burghoff und Christoph Steindl, „A Collaborative Digital Edition of 15th- and 16th-Century German Lute Tablatur", in: Journal of New Music Research (01/08/2025), DOI: 10.1080/09298215.2024.2445593
  • Kateryna Schöning, „Lautenmusik in Libri amicorum und Stammbüchern des deutschsprachigen Raums im 15. und 16. Jahrhundert – ein interdisziplinärer Erinnerungsmodus“, in: Veröffentlichungen des Niedersächsischen Landesarchives (accepted, publication 2025).

____ a complete list (* peer reviewed)_____________________________________

Books

  • *Kateryna Schöning, Loci communes und Tabulaturen des 16. Jahrhunderts im deutschsprachigen Raum (submitted on 6 March 2024 as a postdoctoral thesis (Habilitation) at the University of Vienna and successfully defended on 3 October 2024. Publication in autumn 2025, 600p.
  • Shtryfanova (=Schöning) Kateryna, Fantasie für Laute des XVI. Jahrhunderts: Entstehung der Gattung, PhD Thesis, Staatliche I.-P.-Kotljarevski-Universität für Künste, Charkiw 2007, 207p. (Штрифанoвa Катepинa, Фaнтaзiя для лютнi XVI cтoлiття: cтaнoвлeння жaнpy, диc. кaнд. миcт. / Хapкiвcький дepжaвний yнiвepcитeт миcтeцтв iм. I. П. Кoтляpeвcькoгo, Хapкiв, 2007, 207c.)

Editions

  • Kateryna Schöning & Heidrun Rosenzweig (ed.), D-LEm I.191 - A Central German tablature for harp from around 1540: history, function and context (in preparation, 2025 on the research platform of the Schola Cantorum Basiliensis, online)
  • Editions of the Project E-LAUTE (online since July 2025): https://edition.onb.ac.at/context:elaute

Co-working by Editing

  • Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges, in collaboration with Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, Munich 2015

Papers (* peer reviewed)

  • Kateryna Schöning, "Ist die „Jacobäa-Tabulatur“ eine Hoftabulatur von Maria Jacobäa? - Anmerkungen zur Datierung und zum Kontext", as part of a collective contribution: Martin Kirnbauer, Sonja Tröster, Kateryna Schöning, Olja Janjuš, „Informelle Musikpraxis am Hof Wilhelms IV. und Jacobäas von Baden – eine Spurensuche”, in: The Munich Court Chapel at 500. Tradition. Devotion. Representation (accepted, 2025).
  • Kateryna Schöning, „Lautenmusik in Libri amicorum und Stammbüchern des deutschsprachigen Raums im 15. und 16. Jahrhundert – ein interdisziplinärer Erinnerungsmodus“, in: Veröffentlichungen des Niedersächsischen Landesarchives (accepted, publication 2025), 35p.
  • * Andrea Puentes-Blanco, Metoda Kokole, Philippe Vendrix, María Gembero-Ustárroz, Rebecca Herissone, Christian Troelsgård, Klemen Grabnar, Birgit Lodes, Kateryna Schöning, Vilena Vrbanić, “The monumental edition in the digital age: creating a sustainable future”, in: Journal of New Music Research, p. 1–13, online: https://doi.org/10.1080/09298215.2024.2373998
  • * Kateryna Schöning, Reinier de Valk, David M. Weigl, Ilias Kyriazis, Olja Janjuš, Henning Burghoff und Christoph Steindl, „A Collaborative Digital Edition of 15th- and 16th-Century German Lute Tablature: The E-LAUTE Project”, in: Journal of New Music Research Journal of New Music Research (01/08/2025), DOI: 10.1080/09298215.2024.2445593
  • * Kateryna Schöning, "Die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur in Deutschland: D-LEm I. 191 (um 1540)", in: Die Musikforschung, 77/1 (2024), p. 1-36 DOI:  https://doi.org/10.52412/mf.2024.H1
  • Kateryna Schöning, "Humanistische amicitia in musikdisziplinärem Kontext: Hans Judenkünig Lehrbücher (1523) und ihre Rezeption im 16. Jahrhundert", in: Jahrbuch für Renaissancemusik (troja): Maximilian I. (1459-1519) und Musik. Reale Präsenz vs. virtuelle Kommunikation, ed. by Nicole Schwindt, Vol. 18, [Trossingen] 2021, p. 323-350; Open access
  • * Kateryna Schöning, "Italian Practices in German Lute Tablature Manuscripts Around 1500: Practical Script Appearance", in: Early Music (am 31.08. 2022), DOI: 10.1093/em/caac014
  • * Kateryna Schöning, "’Teaching for the Amicus’: Sketches from the Lute Tablature D-Mbs, Mus. ms. 267 Within the Context of the Rhetorical loci communes and compositio", in: Journal of Lute Society of America (JLSA), XLII (2020), p. 50-79. Link ISSN 0076-1524
  • * ​Kateryna Schöning, "Die Lautentabulatur UKR-LVu 1400/I als ein humanistisches Scholarbuch", in: Die Musikforschung, 73/3 (2020), p. 202-234 ISSN 0027-4801
  • Kateryna Schöning, "Bürgerliche Lautenmusik in Schrift und Praxis: Einblicke in Tradition und Überlieferung handschriftlicher Lautentabulaturen im frühen 16. Jahrhundert im süddeutschen Raum", in: digital research platform Musikleben des Spätmittelalters in der Region Österreich, directed by Reinhard Strohm, Marc Lewon and Birgit Lodes (2020) Link  
  • ​* Kateryna Schöning, "21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKR-LVu Hs.1400/I", in: Early Music, 47/3 (2019), p. 345–360: Open access  
  • Kateryna Schöning, "Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik", in: Henricus Isaac (ca. 1450-1517): Composition - Reception - Interpretation, ed. by Stefan Gasch, Markus Grassl and August V. Rabe, Wien: Hollitzer Wissenschaftsverlag (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 11), Wien 2019, p. 305-319
  • ​Kateryna Schöning, "Intavolierung als intertextueller Dialog: Lautenintavolierungen aus der Krakauer Lautentabultur UKR-LVu 1400-I", in: Senf - Studien 3, ed. by Birgit Lodes, Stefan Gasch and Sonja Tröster (Wiener Forum für ältere Musikgeschichte, 9), Wien 2018, S. 55-83.
  • * Kateryna Schöning, "​​'Gattung ade’! Methodische Überlegungen zur ‚freien’ Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts", in: Archiv für Musikwissenschaft, 75, Nr. 1 (2018), p. 14-28. Link JSTOR
  • * ​Kateryna Schöning, "Unbekannte genuine Instrumentalsätze aus der Lautentabulatur des Stephan Craus (A-Wn, Mus. Hs. 18688): schriftlos – skizziert – gedruckt", in: Acta Musicologica, 90, Nr. 1 (2018), p. 1-32.​​ Link
  • * Kateryna Schöning, "Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956", in: Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik. Forschung und Lehre im frühen Nachkriegsdeutschland, ed. by Jörg Rothkamm, Thomas Schipperges, in collaboration with Michael Malkiewicz, Christina Richter-Ibanez and Kateryna Schöning, München 2015, p. 381-413. (a revised version of JbUG 2013, see below)
  • * Kateryna Schöning, "Vocal basis in the Tientos of Luys Milán and Alonso Mudarra - Myth or Reality?", in: IEMS 1 (2015), p. 39-55.
  • Kateryna Schöning, "Rationale Strukturen in freien improvisatorischen Instrumentalformen (am Beispiel venezianischer Tokkaten und Intonationen im ausgehenden 16. Jahrhundert)", in: Musiktheorie und Komposition. XII. Jahreskongress der Gesellschaft für Musiktheorie Essen 2012, ed. by Markus Roth and Matthias Schlothfeldt, Hildesheim, Zürich, New York 2015 (Folkwang Studien, 15), p. 316-326.
  • * Kateryna Schöning, "Tradition und Innovation in der Modusanwendung in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts", in: Die Musikforschung, 67/2 (2014), p. 134-153 Link JSTOR
  • Kateryna Schöning, "Das Melodram in Russland im ausgehenden 18. Jahrhundert: Giuseppe Sarti Euripides' Alkestis (1790) und Evstignej I. Fomin Orfeo (1791-1792)", in: http://musikwissenschaft-leipzig.com/2014/07/28/fomin/ (2014).
  • Kateryna Schöning, "Der Fall H.': Günter Hausswald und die Veränderungen im Fach Musikwissenschaft in der DDR 1949-1956", in: Jahrbuch für Universitätsgeschichte, Vol. 16, Stuttgart 2013, p. 111-141.
  • Kateryna Schöning, "Lortzings Opern in Russland. Aufführung und Rezeption", in: Lortzing und Leipzig. Musikleben zwischen Öffentlichkeit, Bürgerlichkeit und Privatheit. Bericht über die Internationale Tagung an der Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (im Rahmen des vierten Mitgliedertreffens der Albert-Lortzing-Gesellschaft) vom 25.bis 28. Juni 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zürich, New York 2014, p. 385-395.
  • * (ere and further under the name Shtryfanova) Kateryna Shtryfanova, "Das Präludium im deutschsprachigen Raum im 15. und 16. Jahrhundert, in: Die Musikforschung, 64 /4 (2011), p. 335-357 Link JSTOR
  • * Kateryna Shtryfanova, "Modality and tonality in 16th-century lute fantasias", in: Musicology studies. Theatre. Music. Cinema, ed. by the National Academy of Sciences Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore Studies and Ethnology, Kiev, 4/28 (2009), p. 7-21. ("Moдaльнicть тa тoнaльнicть y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття" // Студiї Мистeцтвoзнaвчi. Тeaтp. Мyзикa. Kiнo, Вип. 4/28, K.: НAНУ IMФE, 2009, C. 7-21.)
  • * Kateryna Shtryfanova, "Compositional structures of the lute fantasia as a genre in the first half of the 16th century", in: Archiv für Musikwissenschaft, 65 (2008), p. 31-44 Link JSTOR
  • * Kateryna Shtryfanova, "The fantasy genre in the works of Ukrainian composers at the end of the 19th and in the 20th century", in: Ukrainian musicology, 34 (2005), p. 146-163 (Original auf Ukrainisch: "Жaнp фaнтaзiї в твopчocтi yкpaїнcькиx кoмpoзитopiв кiнця XIX - XX cтoлiття" // Укpaїнcькe мyзикoзнaвcтвo, Вип. 34, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 146-163.)
  • * Kateryna Shtryfanova, "Compositional structures of 16th-century lute fantasias in comparison with song genres", in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by the National Academy of Sciences of Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore Studies and Ethnology, Kiev, 6 (2005), p. 66-73. (Original auf Ukrainisch: "Cтpyктypнi ocoбливocтi фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття y пopiвняннi з жaнpoм cтapoвиннoї пicнi" // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 6, K.: НAНУ IMФE, 2005, C. 66-73.)
  • * Kateryna Shtryfanova, "Melodic formulas in 16th-century fantasias for lute", in: Ukrainian Art Studies: Materials, Research, Reviews, ed. by the National Academy of Sciences of Ukraine, M.-T.-Rylski-Institute of Musicology, Folklore Studies and Ethnology, Kiev, 5 (2004), p. 115-120. (Original auf Ukrainisch: "Фopмyльнi мoтиви y фaнтaзiї для лютнi XVI cтoлiття" // Укpaїнcькe миcтeцтвoзнaвcтвo: мaтepiaли, дocлiджeння, peцeнзiї, Вип. 5, K.: НAНУ IMФE, 2004, C. 115-120.)
  • Kateryna Shtryfanova, "The fantasy genre in the works of P.I. Tchaikovsky", in: Reception of Tchaikovsky's work in the 21st century. Writings from the Kharkiv University of Arts, 14 (2004), p. 183-196. ("Воплощение жанра фантазии в творчестве П.И. Чайковского" // Спадщина П.І. Чайковського на шляху у XXI століття. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Зб. наук. пр. – Вип. 14. – Харків: ХДУМ, 2004. – С. 183-196.) 
  • Kateryna Shtryfanova, "Special features of the genre of old French fantasias for lute (using the example of Fantasia No. 8 by Alberto de Ripa)," in: Hector Berlioz and World Culture. Writings from the Kharkiv University of Arts, 12 (2003), p. 55-65. ("Жaнpoвi ocoбливocтi cтapoвиннoї фpaнцyзькoї фaнтaзiї для лютнi (нa пpиклaдi фaнтaзiї Nr. 8 Aльбepтo дa Piпa, poзшифpoвкa з тaбyлaтypи aвтopки)" // Гeктop Бepлioз тa cвiтoвa кyльтypa. Зб. нayк. пpaць, Вип. 12, Хapкiв: ХДIМ, C. 55-65.)

Reviews

  • Kateryna Schöning, "The New Edition of the Tablature of Joannes de Lublin: Tradition and Perspectives", in: Muzyka, 69/3 (2024), p. 145-153. Link
  • Tabulaturae Braunsbergenses-Olivenses, ed. Marcin Szelest, Vols. 1-3, Warszawa 2021 (Fontes Musicae in Polonia, C/XXV.1-3), in: Muzyka I (2022), p. 170-173 Link
  • Regular reviews of contributions in Chasopus. Journal of National P.I.Tchaikovsky-Academy of Music (since 2020 and until the start of the war in February 2022)

Minor contributions: encyclopaedia articles, CD and record booklets

  • Paul Hofhaimer 'Nach wÿllen deÿnn': D-LEm,  I.191, (c.1540), fols. 21v-22r, in: Tablature: Alternative Music Notations 1300-1750. Epitome musical, (in print, Turnhout 2025)
  • 'Ukraine', in: Lexikon des Orchesters, ed. by Frank Heidlberger, Gesine Schröder, Christoph Wünsch,  Bd. 2, Laaber 2021, p.569-571.
  • 'Weißrussland', in: ibid, Bd. 2, Laaber 2021, p. 634-636.
  • 'Moldawien', in:  ibid, Bd. 1, Laaber 2021, p.726-727.
  • 'Bulgarien', in:  ibid, Bd. 1, Laaber 2021, p.198-200.
  • 'Tschechien', in: ibid, Bd. 2, Laaber 2021, p.556-558.
  • 'Slowakei', in:  ibid, Bd. 2, Laaber 2021, p. 431-432.
  • Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (Vorwort) CD: TXA 18115, 2019
  • Fantasia bellissima. The Lviv Lute Tablature, Bernhard Hofstötter (Lute), Kateryna Schöning (Vorwort), SP: TXA 18116, 2019
  • Ptuschkin Vladimir, Klaviermusik für Kinder, Kateryna Schöning (introduction), Kiev 2003
  • Ptuschkin Vladimir, Kinderalbum von P.I. Tschaykowski – freie Transkription, Kateryna Schöning (introduction), Kiev 2003
  • Ptuschkin Vladimir, Romanzen, Kateryna Schöning (Vorwort), Kiev 2003


Published his own piano transcriptions and arrangements 

  • Albert Lortzing, Ouvertüre zum Singspiel „Andreas Hofer“, Transcription for two pianos by Kateryna Schöning, in: Lortzing und Leipzig. Musikleben zwischen Öffentlichkeit, Bürgerlichkeit und Privatheit. Bericht über die Internationale Tagung an der Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy" Leipzig (im Rahmen des vierten Mitgliedertreffens der Albert-Lortzing-Gesellschaft) vom 25. bis 28. Juni 2009, ed. by Thomas Schipperges, Hildesheim, Zürich, New York 2014, p. 477-503.

Journalism

  • Approximately 30 newspaper articles and radio/television broadcasts (2001–2004).