Dr. Kateryna Schöning

Welcome Contact

Individual papers & Workshops

2019 

​Workshops international

Basel (CH): "Handwritten Tablatures in the 16th Century as Media of Music and Practice Transmission", together with Prof. Marc Lewon, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (5/16/2019)

Papers international (invited)

Tours (FRA): "Humanistic Teaching in the Lute Music about 1550 - Sketches in the Herwarts Manuscript D-Mbs Mus. ms. 267", Notation, Performance Practice & Digital Humanities - Study Group Tablature in Western Music, IMS, CESR Centre d’études supérieures de la Renaissance, (10/11-10/12/2019)

Basel (CH): "Handschriftliche Tabulaturen des 16. Jahrhunderts als Medien der Musik- und Praxis-Überlieferung", Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (5/16/2019)

Hannover (DE): "Verschriftlichung von Lautenmusik im Reich zur Zeit Maximilians I.", Maximilian I. (1459–1519) und die Musik in Europa: Reale Präsenz versus virtuelle Kommunikation, International Symposium, Herrenhausen Palace, Hannover (6/12-6/14/2019)

Papers international

Basel (CH): "The Act of Memory –‚Album Amicorum‘ for the lute (Pl-WRk ms. 352)", Medieval and Renaissance Music International Conference, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (7/3-7/6/2019)

Papers national, advisory board

Maria Waldrast/Innsbruck (AT): "Lautentabulaturen und Lautenspieler in der Zeit des Maximilians I.", Tage der Lautenmusik der Österreichischen Lautengesellschaft, Maria Waldrast/Innsbruck (5/30–6/2/2019)

Papers national

Vienna (AT): "Libri Amicorum und handschriftliche Lautentabulaturen um 1550", COMMON HOUR, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (1/16/2019)​


2018

​Workshops international (organisation)

Leipzig (DE): “Russische Phonetik“, Hochschule für Musik und Theater “Felix Mendelssohn Bartholdy“ Leipzig (11/16-11/18/2018)

Papers international (invited)

Basel (CH): “What do we know about Lute Music in the German Speaking Region in the first half of 16th century? - About the project ’Soloistic Instrumental Music in the Central European Cultural Region (ca. 1500 – ca. 1550)“, Meeting of the Study Group Tablature in Western Music (International Musicological Society), Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (9/7/2018) 

​​Munich (DE): “Instrumentalmusik in den handschriftlichen Tabulaturen aus der Sammlung von Hans Heinrich Herwart (1520-1583). Humanistische Bildung und Repertoireüberlieferung im süddeutschen Raum um 1550”, Etlich Liedlein zu singen oder uff der Orgeln und Lauten zu schlagen. Stimmbücher und Tabulaturen aus dem 16. und 17. Jahrhundert in der Bayerischen Staatsbibliothek. Musikwissenschaftliche Tagung 22.3.-23.3. 2018, Munich, Germany (3/23/2018)

Papers international

Maynooth (IRL): “21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKR-LVu Hs.1400/I”, Medieval and Renaissance Music International Conference, 5.7. – 8.7.2018 Maynooth University, Ireland (7/5/2018)

Papers national

Vienna (AT): "Presentation of the Project “Freie Instrumentalmusik im 16. Jahrhundert”, Wunderbare Welt der Musikwissenschaft as part of the Open Day at the Institute of Musicology at the University of Vienna (6/16/2018)

​Vienna (AT): "Intavolierung und Intavolierungstechniken in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts. Intavolierung als intertextueller Dialog”, COMMON HOUR, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (6/13/2018)​

​Vienna (AT): “Projekt ‘Solistische Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts im süddeutschen Kulturraum’ – erste Ergebnisse und weitere Forschungsperspektiven”, JOUR FIXE, Research Forum at the Institute of Musicology, University of Vienna (1/25/2018)


2017

Papers international (invited)

Lviv (UA): “Lute Tablature UKR-LVu 1400/I as a Lessons Book of Humanist Scholars: intertextual and intercultural analysis of the manuscript”, International Symposium Ex umbra in solem, 11/2-11/5/2017 Haliciana Schola Cantorum, Lviv, Ukraine

​Leipzig (DE): "Skizzen, Skizzen, Skizzen...um 1500? Zum Instrumentalsatz aus dem Tabulaturbuch des Stephan Craus“, Colloquium in honour of Prof. Dr. Martina Sichardt, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", 1/7/2017, Leipzig, Germany

Papers international

Prague (CZE): "Instrumental Settings in the ‚Lautentabulatur des Stephan Craus’ and in ‚Blindhamers Lautentabulatur’ and Their Humanistic Background“, 45th Medieval and Renaissance Music Conferece, 7/4-7/8/2017 Prague, Czech Republic

Vienna (AT): "Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik“, International conference on the 500th anniversary of the composer's death: Henricus Isaac. Composition – Reception – Interpretation, 7/1-7/3/2017 Institute for Musicology University of Vienna

Papers national

Vienna (AT): "Handschriftliches Lautenlehrbuch von Stephan Craus im Kontext der österreichisch-italienisch-schlesischen Lehr- und Lernpraktiken in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts", Conference of the Austrian Society of Musicology, 11/22-11/24/2017 at the University of Music and Performing Arts Vienna

Vienna (AT): Poster "Solistische Instrumentalmusik im Süddeutschen Kulturregion (ca. 1500-1550)" – Presentation of the project, Conference of the Austrian Society of Musicology, 11/22-11/24/2017 at the University of Music and Performing Arts Vienna ​


2013

​"Über die Grenze der gattungstheoretischen und gattungshistorischen Musikforschung", Conference of the Germany Society for Music Research (GfM) 2013, Dresden, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber, 9/17- 9/21/2013

"Das russische Lied in der italienischen Oper am russischen Hof um 1800", Lied-Konzepte um 1800, 2nd Study Day of the Institute for Musicology at the Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 6/21/2013


2012

​"Rationale Strukturen in freien improvisatorischen Instrumentalformen (am Beispiel venezianischer Tokkaten und Intonationen im ausgehenden 16. Jahrhundert)", Musiktheorie & Komposition, XII. Congress of the German Society for Music Theory (GMTH), Folkwang University of the Arts Essen-Werden, 10/5-10/7/2012

"Das Melodram in Russland: Evstignej I. Fomins Orfeo et Euridice (1792)", Das europäische Melodram im 'langen‘ 19. Jahrhundert, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 6/16/2012

Thomas Schipperges & Kateryna Schöning, "Die Besseler-Schule im musikwissenschaftlichen Kontext nach 1945", Musik im geteilten Deutschland. Die musikästhetischen Schriften im Leipziger Reclam Verlag, Saxon Academy of Arts, Leipzig, 6/15/2012

"Johann Theile, Johann Christoph Altnickol, Johann Peter Kellner und die lutherische 'Missa brevis'", Tage der Mitteldeutschen Barockmusik, Naumburg 5/4- 5/6/2012

"Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik in der SBZ und frühen DDR: Kontinuitäten und Brüche in der Forschung und Lehre der Musik des 20. Jahrhunderts an der Hochschulen und Universitäten Leipzig, Jena, Weimar (1945-1960)" (Poster), International Symposium Musicology - Post-War Culture - Politics of the Past, Mannheim 1/20- 1/21/2012


2008-2011

"Vocal Basis in the tientos by Luys Milán and Alonso Mudarra - Myth or Reality?", Medieval and Renaissance International Music Conference, Barcelona 7/5- 7/8/2011

"Tokkata, Intonation, Tiento und Präludium - Formen, Gattungen oder freie Improvisationen?" The Report on the Research Project Instrumental Genres from the 14th to the 16th Century, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 10/29/2010

"The toccata of Dalza - a phantom of genre or a model for instrumental improvisation?", Medieval and Renaissance International Music Conference, Royal Holloway University, London 7/5-7/8/2010

"Lortzing und die deutsche Spieloper in Osteuropa", Conference at the Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 6/27/2009

"Orgelpräludien des 15. und 16. Jahrhunderts: eine harmonische Idee oder eine Einleitung ‘in tono'?", Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 11/28/2008

"Instrumentalgattungen vom 14. bis zum 16. Jahrhundert: Improvisation - Stil - Gattung" , Alexander von Humboldt Stiftung, Münster 11/18-11/21/2008

"Zum Gattungskonzept der Fantasie für Laute im 16. Jh.", Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig 10/27/2006


2005-2006

​"Instrumentale Fantasien zeitgenössischer Komponisten aus Charkiw", State I.P. Kotlyarevski University of Arts Kharkiv, Ukraine, 3/15-3/17/2006

"Die Gattung der Fantasie im Schaffen der ukrainischen Komponisten am Ende des XIX. Jahrhunderts und im XX. Jahrhundert", II. National Conference Music Art, National P. I. Tchaikovsky Academy of Music Kiev, 12/6-12/8/2005