Dr. Kateryna Schöning

Welcome Contact

Individual papers & Workshops

2024
  • Wien (AT): "Loci communes und Tabulaturen des 16. Jahrhunderts im deutschsprachigen Raum”, JOUR FIXE, Research Forum at the Department of Musicology, University of Vienna (18/1/2024)​

2023
  • Tours (FRA): "Digitally editing German lute tablature for the E-LAUTE project: Workflows and first results", Study Group Tablature in Western MusicIMS, with Reinier de Valk, David M. Weigl, CESR Centre d’études supérieures de la Renaissance (2-3/11/2023)
  • Barcelona (ESP): "About Digital and Hybrid Editions on Example of the ‘Denkmäler der Tonkunst in Österreich'", Meeting of the COST Action 21161 - A new ecosystem of early music studies (EarlyMuse),  WG3 ‘Publications’. Meeting on Monumenta editions in Europe, with Prof Birgit Lodes (19-20/9/2023)
  • München (DE): Roundtable „Informelle Musikpraxis am Hof Wilhelms IV. und Jacobäas von Baden – eine Spurensuche", The Munich Court Chapel at 500: Tradition. Devotion. Representation, with Prof Martin Kirnbauer, Dr Sonja Tröster and Olja Janjuš, München (31/7-2/8/2023)
  • München (DE): (Poster) "Loci communes and tablatures in the 16th century in the German-speaking area", Medieval and Renaissance Music Conference, München (24-28/7/2023)
  • München (DE): (Poster) "The edition-project “E-LAUTE: Electronic Linked, Annotated, and Unified Tablature Edition – The lute in the German-Speaking Area 1450–1550", Medieval and Renaissance Music Conference, with Dr Reinier de Valk and Henning Burghoff, München (24-28/7/2023)

  • Wien (AT): "E-LAUTE, Workshop / Kick-off Meeting", at the Department of Musicology, University of Vienna  (3-4/7/2023)​
  • Wolfenbüttel (DE): "Lautentabulatur – Liber amicorum – Stammbuch. Mediale und materielle Ausprägung im 16. Jahrhundert und die Rolle des interdisziplinären Erinnerungsmodus", Stammbücher schreiben. Stand und Perspektiven der Erschließung und Erforschung von Freundschaftsbüchern. Eine Tagung des Niedersächsischen Landesarchivs & der Herzog August Bibliothek in Wolfenbüttel, Wolfenbüttel (22-24/3/2023)
  • Bayreuth (DE): "E-LAUTE: Electronic Linked, Annotated, and Unified Tablature Editions – Die Laute im deutschsprachigen Raum 1450–1550", Workshop Spätmittelalterliche Lieder – Möglichkeiten und Grenzen der digitalen Edition, University of Bayreuth (14-15/2/2023)
  • München (DE): "E-LAUTE: Electronic Linked, Annotated, and Unified Tablature Editions", Research colloquium at the LMU Munich, with Dr David M. Weigl (25/1/2023, online)

2022

  • Basel (CH): „Die einzige überlieferte Renaissance-Harfentabulatur im deutschsprachigen Raum: Praxis und musikkulturelle Kontexte im 16. Jh. D-LEm I. 191 (1530–1540) aus der Sammlung von Carl Ferdinand Becker (1804–1877)“, Davidsharfen (Chromatische) Harfen im deutschsprachigen Raum des 16.–18. Jahrhunderts: Instrumente, Repertoire, Aufführungspraxis, Schola Cantorum Basiliensis (28–30/4/2022)
  • Leuven (BEL): „Letter Tablatures and Diastematic Thinking in Instrumental Music. Ex Tempore Practice within the Tablature Notation“, New Perspectives in 15th- and 16th-Century Music Notations, Department of Musicology / Alamire Foundation (4–7/5/2022)
  • Basel (CH): “The new project E-LAUTEElectronic Linked, Annotated, and Unified Tablature Edition and some results of the ongoing project about tablatures and humanism – ‘Semantics of Maxims and Music in 16th Century Lute Tablatures”, Lute Days in BaselIMS Tablature in Western Music Study Group Meeting, Schola Cantorum Basiliensis(14–18/9/2022)
  • Tübingen (DE): „Mit Lauten ‚von bösen gelüsten kehren‘? – ambivalente Wertung apollinischer Instrumente im Wort, Klang und Bild des 16. Jahrhunderts“, Im Bad wöll wir recht fröhlich sein. Bade- und Kurmusik der frühen Neuzeit, University Tübingen (22–24/9/2022)
  • Tübingen and Leipzig (DE): „Einblicke in die ukrainische Musik. Мініатюри до української музики“, UniversityTübingen (4/4/2022), Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig (6/4/2022)
  • Wien (AT): „Loci communes – Libri amicorum – Tabulaturen im Deutschen Raum des 16. Jahrhunderts“, Research forum COMMON HOUR at the Department of Musicology, University of Vienna (3/3/2022)​; Respondents: Prof Dr Oliver Huck (University Hamburg) and Prof Dr Cordula Kropik (University Bayreuth, German Studies)
  • Wien (AT): „Einblicke in die ukrainische Musik. Мініатюри до української музики“, Department of Musicology, University of Vienna (2/5/2022)

2021/2020

  • Lisboa (PRT): "Motets in the Tablatures 1500 - 1550", Medieval and Renaissance Music International Conference, School of Social Sciences and Humanities of Universidade NOVA de Lisboa, Portugal (5–7/9/2021) 
  • Heidelberg / Mainz (DE): "Die Tabulatur D-LEm I. 191 (1530-1540) aus der Sammlung von Carl Ferdinand Becker (1804–1877): bürgerliche Musikkulturen im Dialog", Musikwissenschaftliches Forschungskolloquium der Institute Heidelberg / Mainz „Musik vor 1600 (26/2/2021)
  • Wien (AT): "Die Tabulatur D-LEm I. 191 (1530er–1540er)", Research forum COMMON HOUR at the Department of Musicology, University of Vienna (6/3/2020)

2019 

  • Basel (CH): Workshop "Handwritten Tablatures in the 16th Century as Media of Music and Practice Transmission", with Prof Dr Marc Lewon, Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (16/5/2019)
  • Tours (FRA): "Humanistic Teaching in the Lute Music about 1550 - Sketches in the Herwarts Manuscript D-Mbs Mus. ms. 267", Notation, Performance Practice & Digital Humanities - Study Group Tablature in Western Music, IMS, CESR Centre d’études supérieures de la Renaissance (11-12/10/2019)
  • Basel (CH): Paper "Handschriftliche Tabulaturen des 16. Jahrhunderts als Medien der Musik- und Praxis-Überlieferung", Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (16/5/2019)
  • Hannover (DE): "Verschriftlichung von Lautenmusik im Reich zur Zeit Maximilians I.", Maximilian I. (1459–1519) und die Musik in Europa: Reale Präsenz versus virtuelle Kommunikation, International Symposium, Herrenhausen Palace, Hannover (12-14/6/2019)
  • Basel (CH): "The Act of Memory –‚Album Amicorum‘ for the lute (Pl-WRk ms. 352)", Medieval and Renaissance Music International ConferenceSchola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (3-6/7/2019)
  • Maria Waldrast/Innsbruck (AT): "Lautentabulaturen und Lautenspieler in der Zeit des Maximilians I.", Tage der Lautenmusik der Österreichischen Lautengesellschaft, Maria Waldrast/Innsbruck (30/5–2/6/2019)
  • Wien (AT): "Libri Amicorum und handschriftliche Lautentabulaturen um 1550", Research forum COMMON HOUR at the Department of Musicology, University of Vienna (16/1/2019)​

2018

  • Basel (CH): “What do we know about Lute Music in the German Speaking Region in the first half of 16th century? - About the project ’Soloistic Instrumental Music in the Central European Cultural Region (ca. 1500 – ca. 1550)“, Meeting of the Study Group Tablature in Western Music (International Musicological Society), Schola Cantorum Basiliensis, Basel, Switzerland (7/9/2018) 
  • München (DE): “Instrumentalmusik in den handschriftlichen Tabulaturen aus der Sammlung von Hans Heinrich Herwart (1520-1583). Humanistische Bildung und Repertoireüberlieferung im süddeutschen Raum um 1550”, Etlich Liedlein zu singen oder uff der Orgeln und Lauten zu schlagenStimmbücher und Tabulaturen aus dem 16. und 17. Jahrhundert in der Bayerischen Staatsbibliothek, Munich (23/3/2018)
  • Maynooth (IRL): “21 Hands for Playing: On a Puzzle from the Lute Tablature UKR-LVu Hs.1400/I”, Medieval and Renaissance Music International Conference, 5.7. – 8.7.2018 Maynooth University, Ireland (5/7/2018)
  • Wien (AT): "Presentation of the Project “Freie Instrumentalmusik im 16. Jahrhundert”, Wunderbare Welt der Musikwissenschaft as part of the Open Day at the Department of Musicology, University of Vienna (16/6/2018)
  • Wien (AT): "Intavolierung und Intavolierungstechniken in der Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts. Intavolierung als intertextueller Dialog”,  Research forum COMMON HOUR at the Department of Musicology, University of Vienna (13/6/2018)​
  • Wien (AT): “Projekt ‘Solistische Instrumentalmusik des 16. Jahrhunderts im süddeutschen Kulturraum’ – erste Ergebnisse und weitere Forschungsperspektiven”, JOUR FIXEResearch forum at the Department of Musicology, University of Vienna (25/1/2018)

2017

  • Lviv (UA): “Lute Tablature UKR-LVu 1400/I as a Lessons Book of Humanist Scholars: intertextual and intercultural analysis of the manuscript”, International Symposium Ex umbra in solem, Haliciana Schola Cantorum, Lviv, Ukraine (2-5/11/2017)
  • Leipzig (DE): "Skizzen, Skizzen, Skizzen...um 1500? Zum Instrumentalsatz aus dem Tabulaturbuch des Stephan Craus“, Colloquium in honour of Prof Dr Martina Sichardt, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (7/1/2017) 
  • Prague (CZE): "Instrumental Settings in the ‚Lautentabulatur des Stephan Craus’ and in ‚Blindhamers Lautentabulatur’ and Their Humanistic Background“, 45th Medieval and Renaissance Music Conferece, Prague, Czech Republic (4-8/7/2017)
  • Wien (AT): "Isaac in Lautenintavolierungen aus handschriftlichen und gedruckten Quellen (ca. 1500-1562): ein Beitrag zur Intavolierungstechnik“, International conference on the 500th anniversary of the composer's death: Henricus Isaac. Composition – Reception – Interpretation, Department of Musicology, University of Vienna (1-3/7/2017)
  • Wien (AT): "Handschriftliches Lautenlehrbuch von Stephan Craus im Kontext der österreichisch-italienisch-schlesischen Lehr- und Lernpraktiken in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts", Conference of the Austrian Society of Musicology, University of Music and Performing Arts Vienna (22-24/11/2017)
  • Wien (AT): Poster "Solistische Instrumentalmusik im Süddeutschen Kulturregion (ca. 1500-1550)" – Presentation of the project, Conference of the Austrian Society of Musicology, University of Music and Performing Arts Vienna (22-24/11/2017)  ​

2013/2012

  • ​"Über die Grenze der gattungstheoretischen und gattungshistorischen Musikforschung", Conference of the Germany Society for Music Research (GfM) 2013, Dresden, Hochschule für Musik Carl Maria von Weber (9/17- 9/21/2013)
  • "Das russische Lied in der italienischen Oper am russischen Hof um 1800", Lied-Konzepte um 1800, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (6/21/2013)
  • ​"Rationale Strukturen in freien improvisatorischen Instrumentalformen (am Beispiel venezianischer Tokkaten und Intonationen im ausgehenden 16. Jahrhundert)", Musiktheorie & Komposition, XII. Congress of the German Society for Music Theory (GMTH), Folkwang University of the Arts Essen-Werden (10/5-10/7/2012)
  • "Das Melodram in Russland: Evstignej I. Fomins Orfeo et Euridice (1792)", Das europäische Melodram im 'langen‘ 19. Jahrhundert, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (6/16/2012)
  • Thomas Schipperges & Kateryna Schöning, "Die Besseler-Schule im musikwissenschaftlichen Kontext nach 1945", Musik im geteilten Deutschland. Die musikästhetischen Schriften im Leipziger Reclam Verlag, Saxon Academy of Arts, Leipzig (6/15/2012)
  • "Johann Theile, Johann Christoph Altnickol, Johann Peter Kellner und die lutherische 'Missa brevis'", Tage der Mitteldeutschen Barockmusik, Naumburg/Saale (5/4-5/6/2012)
  • "Musikwissenschaft und Vergangenheitspolitik in der SBZ und frühen DDR: Kontinuitäten und Brüche in der Forschung und Lehre der Musik des 20. Jahrhunderts an der Hochschulen und Universitäten Leipzig, Jena, Weimar (1945-1960)" (Poster), International Symposium Musicology - Post-War Culture - Politics of the Past, Mannheim (1/20-1/21/2012)

2008-2011

  • "Vocal Basis in the tientos by Luys Milán and Alonso Mudarra - Myth or Reality?", Medieval and Renaissance International Music Conference, Barcelona (7/5-7/8/2011)
  • "Tokkata, Intonation, Tiento und Präludium - Formen, Gattungen oder freie Improvisationen?" The Report on the Research Project Instrumental Genres from the 14th to the 16th Century, Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (10/29/2010)
  • "The toccata of Dalza - a phantom of genre or a model for instrumental improvisation?", Medieval and Renaissance International Music Conference, Royal Holloway University, London (7/5-7/8/2010)
  • "Lortzing und die deutsche Spieloper in Osteuropa", Conference at the Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (6/27/2009)
  • "Orgelpräludien des 15. und 16. Jahrhunderts: eine harmonische Idee oder eine Einleitung ‘in tono'?", Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (11/28/2008)
  • "Instrumentalgattungen vom 14. bis zum 16. Jahrhundert: Improvisation - Stil - Gattung" , Alexander von Humboldt Stiftung, Münster (11/18-11/21/2008)
  • "Zum Gattungskonzept der Fantasie für Laute im 16. Jh.", Hochschule für Musik und Theater "Felix Mendelssohn Bartholdy", Leipzig (10/27/2006)

2005-2006

  • ​"Instrumentale Fantasien zeitgenössischer Komponisten aus Charkiw", State I.P. Kotlyarevski University of Arts Kharkiv, Ukraine (3/15-3/17/2006)
  • "Die Gattung der Fantasie im Schaffen der ukrainischen Komponisten am Ende des XIX. Jahrhunderts und im XX. Jahrhundert", II. National Conference Music Art, National P. I. Tchaikovsky Academy of Music Kiev (12/6-12/8/2005)